Політики та піар позавчорашнього дня

Політики та піар позавчорашнього дня

Не треба вважати журналістів та експертів ідіотами.

Сьогодні всі бажають розповісти світу про себе, але світ елементарно не може почути всіх.

Колись в Україні піар був екзотичною іграшкою. Щось системне в цій галузі робили одиниці компаній, партій, політиків. Це був час традиційних ЗМІ без експансії social media – журналісти ганялися за ньюсмейкерами, а не навпаки. І пристойний пресреліз був рідкістю.

А потім прорвало! Співвідношення пропозиції інформаційних приводів і попиту на них змінилося кардинально. Сьогодні всі бажають розповісти світу про себе, але світ елементарно не може почути всіх. Втім, він завжди був не в змозі, але в епоху катастрофічної концентрації відходів людської думки в ноосфері достукатися до цільових аудиторій стало непорівнянно складніше. І суб’єкти інформаційного простору розділилися на два табори. Розумна меншість і примітивна більшість.

Почнемо з більшості, оскільки саме вона робить інтелектуальне сміття в товарних кількостях. Її прикмети прості та впізнавані, бо є наочною ілюстрацією народного прислів’я: «Застав дурня Богу молитися – то він лоба розіб’є».

По-перше, всі вони (йдеться і про професійних піар-фахівців, і про клієнтів, що втручаються в роботу піар-команди) свято вірять у те, що головне – картинка.

Яскравий образ, який залишиться у свідомості та підсвідомості аудиторії. Причому незалежно від контексту, репутаційної історії суб’єкта і текстово-значеннєвої складової інформаційного повідомлення. По-перше, це вже піар-прийом позавчорашнього дня, затасканий донезмоги. Коли Юля заплітала косу, космічний столичний мер бігав по стадіону, купався в ополонці та стукав кувалдою по ігрових автоматах, то дивитися було цікаво, бо це були майстерні виступи одиниць.

Коли те саме стала робити юрба безталанних плагіаторів у політиці та бізнесі, стало нудно – пробитися крізь білий і чорний шум вдається тільки особливо відірваним екземплярам. Та й на виході ефект може бути зворотним, як від уламка волноваського автобуса, демонстрація якого не зробила спіч гаранта переконливішим, а от у деяких західних експертів викликала запитання, котрих раніше не було.

По-друге, хлопці нескінченно гучні та метушливі, дріботять з інформаційними повідомленнями, їхні медіапрояви напливають один на одного та не доходять до адресатів.

Так, системний підхід до піар-активності припускає відпрацьовування всіх потенційно цікавих аудиторії інформаційних приводів. Так, у разі відсутності природних інформаційних приводів прийнято створювати умовні. Так, серфінг на трендах і чужих інформприводах є досить корисним. Проте не варто істерично верещати, коментуючи події, до яких ти не маєш стосунку, та критикуючи людей, про роботу котрих маєш занадто нечітке уявлення.

По-третє, процес роботи підмінюють піаром, а бажання виглядати в стилі «весь у білому» доходить до абсурду.

Не треба вважати журналістів та експертів ідіотами. Корисливі цілі бізнес-структур зрозумілі, не варто робити вигляд, що суть їхньої діяльності – волонтерство та соціальна відповідальність. Навіть акулка пера, що є ще початківцем, не піддається на лобові корпоративні камлання та спроби канонізувати власників-СЕО.

Навіть юний просунутий активіст може розібратися в правовій базі, що регламентує роботу та відповідальність слуг народу, а також в особливостях бюджетного процесу і нормах антикорупційного законодавства. Про це свідчить приклад епічного свіжого fuck up Шкіряка-Катмандунського, який у деталях смакує медійне й експертне співтовариство. Спроби довести, що чорне – це біле, а найважливішим завданням міністерства у  країні, яка воює, був саме тур до Непалу, вже не допоможуть.

Тож коли спостерігаєш за діяльністю примітивної більшості, виникає відчуття, що сільський юродивий намагається вільним стилем переповісти твори Фоми Аквінського. У Парижі таке більше не носять, сказали б модниці царських часів. А якщо носять – то лузери.

Тому що у світі в ціні не стільки комунікація, скільки репутація, що напрацьовується системною кропіткою працею, генеральна мета якої – забезпечити видиму відповідність справ словам, довести аудиторії сумлінність і переконливість соціального суб’єкта. Отже, завоювати довіру.

Саме виходячи з цих принципів, «робить піар» розумна меншість, котра розуміє, що світ змінився – ми тепер усі живемо за склом. І можна легко просто від тупої школярської ретельності протерти самовар свого іміджу-репутації до дір – як практикував герой відомого мультфільму Переділ.

Новое Время 2015